LESSENTABEL

Natuurwetenschappen-SEM-i

Klein Seminarie > Samen leren > Domein STEM > Natuurwetenschappen SEM-i

In deze studierichting krijg je een combinatie van een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket aan wiskunde en wetenschapsvakken biologie, chemie en fysica. Het is belangrijk dat je bij deze vakken probleemoplossend, logisch (deductief) en proefondervindelijk (empirisch) leert denken. Je zal in de wetenschapsvakken ook onderzoeks- en labovaardigheden ontwikkelen.
Vakken 3de jaar 4de jaar
Aardrijkskunde 2 uur 2 uur
Geschiedenis 2 uur 2 uur
Godsdienst 2 uur 2 uur
Lichamelijke opvoeding 2 uur 2 uur
Informatica 1 uur
Nederlands 4 uur 4 uur
Frans 4 uur 4 uur
Engels 2 uur 3 uur
Wiskunde 5 uur 5 uur
Biologie 2 uur 2 uur
Chemie 2 uur 2 uur
Fysica 2 uur 2 uur
Project SEM-i 2 uur 2 uur
Project Sport

Wat mag je verwachten?

In deze studierichting krijg je een combinatie van een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket aan wiskunde en wetenschapsvakken biologie, chemie en fysica. Het is belangrijk dat je bij deze vakken probleemoplossend, logisch (deductief) en proefondervindelijk (empirisch) leert denken. Je zal in de wetenschapsvakken ook onderzoeks- en labovaardigheden ontwikkelen.

Binnen het domein Natuurwetenschappen bieden wij drie studierichtingen aan: Natuurwetenschappen, Natuurwetenschappen + SEM-i, Natuurwetenschappen + Sport. De verschillen tussen de drie richtingen situeren zich binnen de lessentabellen.

  • In het vak biologie leer je meer over homeostase en waterhuishouding in planten, coördinatie tussen prikkel en reactie (o.a. zintuigen, impulsgeleiding, spieren en hormonaal stelsel), bevruchting en beïnvloeding van de ontwikkeling van embryo en foetus, driedomeinensysteem voor de indeling van levende wezens, biodiversiteit, gedrag van organismen binnen/tussen soorten, materie- en energiestromen in een ecosysteem. Daarnaast bestudeer je ook het belang van micro-organismen.
  • In het vak chemie bestudeer je de bouw en samenstelling van stoffen, de eigenschappen van stoffen en de verandering van stoffen (reacties).
  • In het vak fysica leer je o.a. meer over mechanica, energie, elektriciteit en optica.

Voor het vak wiskunde komen volgende onderdelen uitgebreid aan bod:

  • abstract kunnen denken en redeneren (o.a. bewijzen en bewijstechnieken)
  • getallenleer (o.a. reële en complexe getallen)
  • meetkunde (o.a. vectoren, goniometrische cirkel en verwante hoeken, analytische meetkunde)
  • algebra en functieleer (o.a. tweedegraadsongelijkheden en -vergelijkingen)

In het vak SEM-i bestudeer je vier componenten: Science, Engineering, Mathematics en IT. Volgende thema’s komen o.a. aan bod:

  • (bio)plastics
  • programmeren met Arduino IDE
  • technisch ontwerpen
  • ontwerp revalidatietoestel
  • bouw fotospectrometer

Deze studierichting heeft een doorstroomfinaliteit. Dit wil zeggen dat je de leerstof theoretisch moet verwerken. Je werkt vooral met je brein, zodat je optimaal wordt voorbereid op verdere studies.

Welke kwaliteiten heb jij als je kiest voor Natuurwetenschappen-SEM-i?

  • Je toont inzicht in complexe leerinhouden.
  • Je legt verbanden tussen leerinhouden.
  • Je kan op een snel tempo leerstof verwerken.
  • Je kan logisch redeneren, zowel bij wetenschappen als wiskunde.
  • Je kan wiskundige abstracte begrippen en concepten hanteren.
  • Je bent geïnteresseerd in het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen in de wetenschappen en wiskunde.
  • Je bent geïnteresseerd in extra uitdagingen omtrent SEM-i. 
  • Je kan vlot in groep werken.