LESSENTABEL

Humane wetenschappen

In deze sterk theoretische studierichting krijg je een combinatie van een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociologie en psychologie.
Vakken 3de jaar 4de jaar
Aardrijkskunde 1 uur 1 uur
Geschiedenis 2 uur 2 uur
Godsdienst 2 uur 2 uur
Lichamelijke opvoeding 2 uur 2 uur
Beeld 1 uur
Informatica 1 uur
Nederlands 4 uur 4 uur
Frans 4 uur 4 uur
Engels 2 uur 3 uur
Wiskunde 4 uur 4 uur
Remediëring wiskunde 1 uur
Biologie 1 uur 1 uur
Chemie 1 uur 1 uur
Fysica 1 uur 1 uur
Sociologie en psychologie 3 uur 3 uur
Filosofie 1 uur 2 uur
Kunstbeschouwing 1 uur 2 uur

Wat mag je verwachten?

In deze sterk theoretische studierichting krijg je een combinatie van een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociologie en psychologie.

  • Je leert wetenschappelijke sociologische en psychologische begrippen kennen. Je leert verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, de mens en zijn gedrag. Je vertrekt hierbij vanuit psychologische en sociologische theorieën en een bijhorend wetenschappelijk begrippenkader.
  • Je leert filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade, het geluk en de zin van het leven.
  • Je leert luisteren en kijken naar kunst. Je analyseert de vorm, inhoud, context en functie van kunstwerken vanuit een kunsthistorisch kader.

Deze studierichting heeft een doorstroomfinaliteit. Dit wil zeggen dat je diploma secundair onderwijs geen eindpunt is in je leerproces. Je wordt verondersteld nog verder te studeren aan een hogeschool of universiteit. Je wordt m.a.w. niet voorbereid om na het zesde middelbaar meteen op de arbeidsmarkt aan de slag te gaan. De nadruk in de doorstroomfinaliteit ligt daarom eerder op de theoretische verwerking van leerstof en minder op de praktische uitvoering ervan.

Welke kwaliteiten heb jij als je kiest voor Humane Wetenschappen?

  • Je bent geïnteresseerd in het denken en het gedrag van de mens als individu en als lid van de samenleving.
  • Je bent in staat om na te denken over jezelf en de ander als persoon, jezelf en de anderen als lid van de samenleving.
  • Je bent bereid om de mens en de samenleving met een open en kritische blik te bestuderen. Je bent in staat om hierbij aan de slag te gaan met wetenschappelijke onderzoeksmethodes.
  • Je volgt regelmatig de actualiteit en bent bereid om actuele ontwikkelingen in de samenleving op de voet te volgen.
  • Je bent in staat om grotere en complexe theoretische gehelen te verwerken en hiermee verder aan de slag te gaan.
  • Je kan verbanden leggen tussen verschillende leerstofonderdelen enerzijds en tussen leerstofonderdelen en huidige ontwikkelingen in de samenleving anderzijds.