LESSENTABEL

Natuurwetenschappen-Sport

Klein Seminarie > Samen leren > Domein STEM > Natuurwetenschappen-Sport

Naast een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket aan wiskunde en wetenschapsvakken biologie, chemie en fysica krijg je ook twee extra uren sport. Deze richting bestaat vanaf schooljaar 2024-2025 enkel nog in het vierde, vijfde en zesde jaar. In het derde jaar wordt ter vervanging Sportwetenschappen aangeboden.

Vakken 4de jaar
Aardrijkskunde 2 uur
Geschiedenis 2 uur
Godsdienst 2 uur
Lichamelijke opvoeding 2 uur
Nederlands 4 uur
Frans 4 uur
Engels 3 uur
Wiskunde 5 uur
Biologie 2 uur
Chemie 2 uur
Fysica 2 uur
Project SEM-i
Project Sport 2 uur
20221117_Gymhal_07728 1
20230912_153407

Wat mag je verwachten?

In deze studierichting krijg je een combinatie van een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket aan wiskunde en wetenschapsvakken biologie, chemie en fysica. Het is belangrijk dat je bij deze vakken probleemoplossend, logisch (deductief) en proefondervindelijk (empirisch) leert denken. Je zal in de wetenschapsvakken ook onderzoeks- en labovaardigheden ontwikkelen.

Binnen het domein Natuurwetenschappen bieden wij drie studierichtingen aan: Natuurwetenschappen, Natuurwetenschappen + SEM-i, Natuurwetenschappen + Sport. De verschillen tussen de drie richtingen situeren zich binnen de lessentabellen.

  • In het vak biologie leer je meer over homeostase en waterhuishouding in planten, coördinatie tussen prikkel en reactie (o.a. zintuigen, impulsgeleiding, spieren en hormonaal stelsel), bevruchting en beïnvloeding van de ontwikkeling van embryo en foetus, driedomeinensysteem voor de indeling van levende wezens, biodiversiteit, gedrag van organismen binnen/tussen soorten, materie- en energiestromen in een ecosysteem. Daarnaast bestudeer je ook het belang van micro-organismen.
  • In het vak chemie bestudeer je de bouw en samenstelling van stoffen, de eigenschappen van stoffen en de verandering van stoffen (reacties).
  • In het vak fysica leer je o.a. meer over mechanica, energie, elektriciteit en optica.

Voor het vak wiskunde komen volgende onderdelen uitgebreid aan bod:

  • abstract kunnen denken en redeneren (o.a. bewijzen en bewijstechnieken)
  • getallenleer (o.a. reële en complexe getallen)
  • meetkunde (o.a. vectoren, goniometrische cirkel en verwante hoeken, analytische meetkunde)
  • algebra en functieleer (o.a. tweedegraadsongelijkheden en -vergelijkingen)

In het vak SPORT komen volgende thema’s aan bod:

  • micro-teaching: les geven aan elkaar
  • theorie: trainingsleer, anatomie
  • verbreding en verdieping: geziene technieken worden extra ingeoefend (verdieping) en extra thema’s behandeld die in de gewone lessen L.O. niet aan bod komen (verbreding)
  • zwemmen en meer diversiteit aan sporten

Deze studierichting heeft een doorstroomfinaliteit. Dit wil zeggen dat je de leerstof theoretisch moet verwerken. Je werkt vooral met je brein, zodat je optimaal wordt voorbereid op verdere studies.

Welke kwaliteiten heb jij als je kiest voor Natuurwetenschappen-Sport?

  • Je toont inzicht in complexe leerinhouden.
  • Je legt verbanden tussen leerinhouden.
  • Je kan op een snel tempo leerstof verwerken.
  • Je kan logisch redeneren, zowel bij wetenschappen als wiskunde.
  • Je kan wiskundige abstracte begrippen en concepten hanteren.
  • Je bent geïnteresseerd in het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen in de wetenschappen en wiskunde.
  • Je hebt een brede sportieve interesse (zowel actief als passief).
  • Je bent geïnteresseerd in het menselijk lichaam en al wat ermee samenhangt.
  • Je bent sociaal vaardig en kunt verschillende rollen vervullen (coach, scheidsrechter, feedbackgever,…)
  • Je kan goed zelfstandig werken en vlot samenwerken in groep.